Friss topikok

  • break: Enekelni is tud Halasz ur: www.youtube.com/watch?v=SXJobTFE2Ho (2013.03.12. 19:13) ALKOHOLFREI
  • fantomasyoyo: Barango for president! (2012.12.06. 04:43) MATOLCSY KEDVENC NÓTÁJA
  • barangó: @mangorlo: december 22., Dürer, QSS; (előző este, 21-én ugyanott ingyenes tribute-fest, én Clash-t... (2012.12.01. 09:50) A SAS MEG A BÉKA
  • barangó: @fanzine: hanponta=naponta (2012.04.19. 08:55) JOBB KONDÍCIÓ
  • barangó: @rokonszenves: nagyon köszönöm. a zenék persze megvannak. köszi még egyszer (2011.11.13. 21:31) EGYRŐL A KETTŐRE

ÍGY

Írta: barangó - 2010.11.30. 20:27

Rohadtul nem kellene a velem kapcsolatos mindenféle szir-szar hozzászólásokat olvasnom a neten, de a minap véletlenül belebotlottam egybe. Valamikor 2004 táján írhatta valaki a fidelio.hu olvasói fórumán, de ez voltaképp lényegtelen. Nem is tenném szóvá, ha nem illusztrálná parádésan az átlag magyar ember orbitális szűklátókörűségét. Azt a kérdést teszi fel a hozzászóló, hogy, idézem: „ha már Barangó - akkor hogy lehetett egy alkoholista korrektor a HVG-nél?”

Nagyon egyszerűen, kispofám. Fogta magát az ember, és hétfőn este bement a HVG szerkesztőségébe, leült az asztalához, és elkezdte olvasni a cikkeket. Ha történetesen másnapos volt, akkor szarul érezte magát, és kínkeservvel, de kibírta valahogy hajnalig – eddig tartott ugyanis a hétfői lapzárta –, akkor hazavitte őt a taxi, és lefeküdt aludni. Netán úgy képzeli a kedves hozzászóló, hogy egy másnapos, netán részeg ember nem veszi észre a helyesírási hibákat? Tudom, hogy sokaknak – különösképpen a jobboldali sajtólevelezőknek – józan állapotban is komoly kihívást jelent megbirkózni a magyar helyesírás szabályaival, de nekem ez soha nem jelentett gondot.

Nem akarom elkeseríteni a hozzászólót, de volt egy olyan – igaz, csupán néhány hónapos – időszak, amikor a HVG-n kívül még az Élet és Irodalomnál plusz a Magyar Hírlapnál is dolgoznom kellett egyszerre. A dolog úgy nézett ki, hogy hétfő reggel bementem az ÉS-hez, és késő délutánig ott robotoltam, majd lehúztam egy éjszakás műszakot a HVG-nél, hogy háromórás alvás után kedd reggel az ÉS-nél folytassam. Keddről szerdára már kialhattam volna magam, de ilyenkor mindig levezető italozásba fogtam inkább, hogy szerda reggel cefet másnaposan bevonszoljam magam egy ÉS-lapzártára. A hét maradékát az MH-nál töltöttem.

Nem is bírtam sokáig, mert két alkalommal is előfordult, hogy szerdán már nem volt erőm bemenni az ÉS-hez, és ezt nem nézték jó szemmel. Ki is rúgtak gondolkodás nélkül. A HVG-től csupán a Tilos-botrány után küldtek el, de ott is gondolkodás nélkül és azonnal. Én ebben semmi kivetnivalót nem találtam. Kicsit örültem is neki, mert túl jó volt a pénz ahhoz, hogy magamtól eljöjjek, pedig nagyon ideje volt már. Fasznak van kedve annyit dolgozni.

Minden bizonnyal csodálkozna a hozzászóló, ha megtudná, mennyit tudtak egykoron inni a korrektorok. A kilencvenes évek elején a Mai Nap szerkesztőségének tördelőhelyiségében például mindig ott csilingelt egy üveg Unicum vagy vodka meg néhány üveg sör a hűtőben. A délutános műszak általában úgy kezdődött, hogy valaki kiment a közértbe, de előbb összeírta, hogy a többiek mit kérnek. Sok sört kértek. Az embernek sohasem kellett attól tartania, hogy ha másnaposan megy be dolgozni, akkor órákon át rosszul kell majd éreznie magát. Bátran tölthetett magának bármit. Ha viszont történetesen reggeli műszakra ért be ilyen állapotban, akkor csak fél 10-ig kellett kibírni valahogy, mert tíz óráig a lapnak át kellett érnie a nyomdába, a korrektorok pedig legkésőbb háromnegyed 10-kor szépen testületileg átsétáltak a közeli henteshez sör-virslire vagy a Frédibe fröccsözni, hogy így felfrissülve dél körül újult erővel folytathassák a munkát. Arra is volt példa, hogy délután háromkor részegen mentem be dolgozni, leültem egy fotelbe, és azonnal elnyomott az álom. Csak akkor tették szóvá, amikor második nap is ugyanígy tettem. Elküldtek egy hét szabadságra, de nem rúgtak ki.

A Magyar Nemzetnél a 90-es évek második felében már kissé bonyolultabb volt a helyzet. Egy ótvaros lyukba volt bezsúfolva az összes korrektor, mert mindegyikük dohányzott, a tördelők pedig mélységes megvetéssel viseltettek irántuk. „Csukjátok be az ajtót, kijön a cigifüst” – óbégattak kórusban, ha kicsit tovább felejtette nyitva az ajtót valaki. Nem is lehetett ezt bírni sokáig, ezért hamarosan kiosont az ember egy közeli italmérésbe. Egy utcahosszat kellett gyalogolni, de bőséges kárpótlást nyújtott a hihetetlenül olcsó Unicum. Rendszerint Para-Kovács is ott könyökölt, mert a Magyar Nemzet és a Narancs (sőt a Kurir) szerkesztősége akkoriban egy épületben volt a Visegrádi utca végén, és természetesen ő is azonnal kiszúrta a helyet. Néhai nagy Kilián, a Models egykori basszusgitárosa ekkoriban a Blikk (valahol a Róbert Károly körúton volt a szerkesztőségük) és a Kurir között teljesített futárszolgálatot, így általában ő volt a harmadik asztaltárs. Daliás idők voltak, mondhat bárki bármit.

1998-ban mondtam érzékeny búcsút a konzervatív napilapnak, mely öt évvel később, a Tilos-botrány után oly kedves volt hozzám. Utam egyenesen a HVG-be vitt, mely akkoriban elég barátságtalan környéken, a Németvölgyi úton székelt, bár a Makk Hetes azért mindig kéznél volt, ha elsősegélynyújtásra szorult az ember. A felvételi beszélgetésre is itt került sor. Mézes szerkesztő úr egy üveg Pilsner Urquellt és egy fél Unicumot kért magának, de én szabadkoztam: nem akartam iszákosnak tűnni rögtön a felvételi beszélgetésen. Azért persze nem mondta vissza a nekem kért felest, inkább megitta ő. A sört elvállaltam. Áldott jó természete volt, pedig mindenki mogorvának nevezte volna. Ha netán gyengélkedtem, sohasem firtatta annak okát, mondta, hogy maradjak csak otthon, és pihenjem ki magam.

Egy alkalommal szemem körül jókora monoklival mentem be a hétfői HVG-lapzártára, amit a miskolci Bakterház sörözőben szedtem össze a hétvégén. Valószínűleg nem értettem egyet valakivel, és ezt tétova vállvonogatással, netán hitetlenkedő fejcsóválással juttattam kifejezésre. Diósgyőrben elég könnyű a helybéliek rosszallását kivívni valamivel. Többen is megkérdezték, hogy mi történt a szememmel, mire azzal a meglehetősen átlátszó mesével álltam elő, hogy a Gellérthegyről jöttem lefelé biciklivel, de nem fogott rendesen a fék. Senki sem hitte el, de azért bólogattak udvariasan. Drága jó Mézes úr nem volt annyira tapintatlan, hogy ilyen hülye kérdéseket tegyen fel, de amikor fél füllel meghallotta, hogy milyen ostoba magyarázattal próbálkozom, félhangosan, a bajusza alatt csak annyit mondott. „Na persze, Gellérthegy… bicikli… nem fogott a fék” – és nevetgélve a fejét csóválta.

Kár hogy nem olvastam annak idején a kedves fidelio-hozzászóló értetlenkedését, mert akkor még neki címezve mondhattam volna el mindezt, és így zártam volna le: „Ja, és hogy válaszoljak a kérdésére: így.”

A bejegyzés trackback címe:

https://elefantcsont-bunker.blog.hu/api/trackback/id/tr382484425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mangorlo 2010.12.10. 21:31:19

ez remek lett. kéne írnod könyvet, kiliánról, punkról, korrektorságról stb.

amúgy a barcs mikivel tényleg megtörtént hogy jött le a hegyről és esett egy nagyon nagyot

barangó 2010.12.16. 23:48:39

@mangorlo: köszi. hát ha könyvet talán nem is, de azért majd próbálok még írni ezt-azt. mondjuk nekem is úgy jutott eszembe a gellérthegyes magyarázat a monoklimra, hogy valóban megtörtént az esés velem is korábban. az a vicc, hogy a yuppie-k hatalmas pénzeket fizetnek, hogy mindenféle veszedelmes extrém sportokat űzhessenek (vadvizi evezés, sziklamászás), holott csak fel kellene ülniük a biciklire 5 sör után, és legurulni a Gellérthegyről

DIY 2011.01.10. 16:47:08

@barangó: Pedig könyv lenne az igazi! Már ha emlékszel a viharos időkre. Örülök a blogjaidnak.
Hallom, a QSS-t feloszlattad megint időlegesen.
Kis decemberi emlék: h8.prae.hu/?pid=4110

barangó 2011.01.11. 00:36:21

@lalaz: Hát egy kis feloszlás sosem akadály. Pénteken játszunk Pécsen, és a Hétköznapi Csalódás/Clash City Rockers Miki fog dobolni.
Hát hogy is ne emlékeznék a viharos időkre?! Na jó, lehet hogy van egy-két apróság, amire nem emlékszem egészen tisztán, de azért akad emlék bőven. Hogy könyv vagy blog, az majd eldől. (A decemberi Szentende-koncerten nagyon jól érzetem magam)

DIY 2011.01.12. 09:49:35

Cartaphilusnak nem érné meg, ha ezer-kétezer darab elkelne egy ilyen könyvből? Úgy hallottam, annyit a - részben a téged is másoló - Pozsonyi is eladott a sajátjából, neked meg a stílusod is jobb, és a neved is nagyobb forgalmat generálna, szvsz.

A blogot egyébként újságírói műfajnak tekinted, vagy irodalmi terepnek, vagy szimpla napló?

barangó 2011.01.12. 14:06:50

@lalaz: Megfordult persze a fejemben hogy a Cartaphilus kiadhatna ezt-azt, és a főnök szerintem benne is lenne, de egyelőre nem erőltetem. Még gyűjtögetem egy kicsit az anyagot, aztán valamikor talán összerendezem. A bloggal meg az a helyzet, hogy fene tudja. Azért jó, mert a legszabadabb műfaj, és ha valaki szabályos újsácikkeket akar írni, akkor azt ír, de ha dadaista vershez van kedve, akkor az is mehet, meg naplónak is felfogható. Egyetlen kritérium talán, hogy ne legyen unalmas. Persze ha valaki unalmas akar lenni, azt is megteheti.

layo 2011.01.25. 13:24:18

@barangó: Szia Barangó !

Ide írok inkább, mert nem szeretnék további feszültséget.Szóval ami odaát folyt, na az a szólásszabadság. Még. Te azt írtad, hogy idegesít a MM nyivákolása, a zenélni nem tudó alternatívok stb. Látod, engem meg az ilyen hozzászólók idegesítenek piszkosul, mint ez a solyomtomi. Meg lehet nézni(ha rákattintasz a nevére), a tegnapi napig összesen 3 hozzászólása volt különféle blogokhoz, abból 2 alpári stílusú fröcsögés. Tipikusan névtelenség mögé bújó, nagypofájú hülyegyerek. Bevallom, én az ilyeneket mindenhol le szoktam állítani, általában a saját fegyverükkel. És remélem, okoztam neki egy álmatlan éjszakát, tulajdonképp ez volt a célom. A te lehetőséged a blogodon az, hogy tudod moderálni a hozzászólásokat, azaz, ha nem szeretnéd, hogy megjelenjen a lap alján, le tudod tiltani. Szerintem a mostani állapotban is tudnád törölni a kommenteket, én nem vagyok ellene, ha ezt teszed.
És ne legyél gyáva. Látod, hogy megenyhült sólyomtomi is, pedig egy szép szaftos bejegyzést írt neked az elején.Te ezek szerint nem tudod, milyen harcok mennek manapság a neten. Ajánlom pl. az index jobb oldalát, a blogokat. Ahhoz képest ez semmiség.
És ne is írj ilyeneket, hogy gyáva féreg vagy, mert hiteltelenné teszi az egész pályafutásodat, a kézigránáttól a propagandáig.
Megjegyzem, az utóbbi években aztán bőven van téma, megkergült ez az ország, lehetne egy-két dalt és szöveget írni, kb. mint a nyolcvanas években, neked inkább ez lenne a feladatod.
És még valami: írtad,hogy az EK -nak fél hang csúszásos, egyszerű számai vannak.Na én most ezen nem csodálkozom, mert azok a számok igencsak a nyolcvanas évek elején íródtak, és nem nagyon voltak azok sem 3 akkordnál többek. És ami neked a Dönci - amiben igazad van- az nekem a Másik János. Ahova betette a lábát, ott minőségibb zene született. Na ennyi.

barangó 2011.01.27. 15:53:05

@layo: Hello. Azt írod, hogy nem tudom, mekkora ütésváltások mennek az Indexen. Lehet, hogy nem is nagyon akarom. Lehet, hogy az iylen köcsögölős hozzászólásokat "ki lehet moderálni" meg helyre lehet tenni néhány kemény visszaszólással, de ehhez sincs sok időm és kedvem. Azért írom meg ezeket a dolgokat, mert a Trabant esetében például kurvára kezdett idegesíteni ez az áhítatos összeborulás, ahogy mint valami szentmisére, mindenki lehajtott fővel, könnyek között elment nosztalgiázni a Gödörbe (megjegyzem, a nyári punk-nosztalgiázás is elég nevetséges volt ugyanott), és amikor már az x-edig barát kérdezte meg, hogy nem megyek-e el a Gödörbe, akkor dühömben megírtam ezt, de részemről ennyi. Kidühöngtem magam, és kész. A "gyáva féreg" önminősítésről meg: franc tudja, kell ennyi önirónia. Ez a faszi nyilván kurva keménynek gondolta magát, hogy beszólt. Nyilván nem az. Neki szántam, hogy "jól van haver, ha úgy gondolod, nevezz engem gyáva féregnek, ez sem érdekel". Immúnis letten rá, hogy ki tart gyávának vagy szarházinak vagy akárminek. A Tilos-botrány után annyi mindennek neveztek, hogy nem igazán tud már megsérteni senki semmivel. Másik János valóban rendben van. Dönciről pedig még annyit. Ő a viselkedésével is kirítt ezek közül a nyafogó értelmiségit játszó okostojások közül. Nem a Fiatal Művészek Klubjában játszotta az eszét, hanem inkább büdös kocsmákba járt kártyázni. Utoljára a halála előtt néhány hónappal Mester utcában láttam, egy ótvaros talponállóban.
süti beállítások módosítása